lensamassa

Merakam Segenap Babak Dalam Masyarakat Dan Kehidupan

Sungai Tekala (Tekala River)

leave a comment »

Sungai Tekala merupakan salah sebuah hutan lipur yang terletak di Semenyih, Kajang, Selangor. Ini kali pertama kali aku ke sini.

Tempatnya agak menarik dan tenang. Hanya bunyi air menghempas sahaja yang kedengaran. Aku ke sana di awal pagi dan tidak ramai sangat orang yang kelihatan mengunjungi hutan lipur ini. Mungkin kerana hari ini bukan hari cuti. Itu sahaja sebab yang paling munasabah yang dapat aku fikirkan.

Ada trek jalan kaki disediakan di sini dan aku tidak tahu sejauh mana trek tersebut. Aku tidak berjalan jauh. Mungkin kurang lebih 50 meter sahaja.

Terdapat juga kemudahan bagi yang mahu berkelah di sini. Beberapa pondok dan kemudahan untuk ber-BBQ melengkapkan tempat ini sebagai lokasi yang menarik untuk dikunjungi pada hujung minggu.

Aku tidak lama di sini. Setelah dapat gambar-gambar yang aku inginkan, aku terus pulang. Kali ini aku hanya keseorangan ke sini. InsyaAllah akan datang, aku akan berdua pula ke sini dan pada kali itu aku mungkin akan mengambil masa yang lebih lama untuk menyelongkar alam di Hutan Lipur Sungai Tekala.

Sebelum terlupa, ada satu pesanan kepada yang akan mengunjungi atau yang sudah mengunjungi tempat ini, jagalah kebersihan dan buanglah sampah terutama plastik di tong sampah yang telah disediakan. Aku agak kecewa kerana melihat plastik-plastik yang mengalir bersama air atau tersangkut di akar-akar pokok.

Alam boleh hidup tanpa kita, tetapi kita tidak boleh hidup tanpa alam.

Sungai-Tekala-6

Sungai-Tekala-1

Sungai-Tekala-2

Sungai-Tekala-3

Sungai-Tekala-4

Sungai-Tekala-5

 

Semua gambar dirakam menggunakan kamera DSLR CAnon EOS 650D.

Sekian.

 

Written by lensamassa

March 1, 2013 at 4:45 am

Leave a Reply

